Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frit billetsystem (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 18:27 (2143 dage siden) @ Henrik Hansen

Så i og for sig er man godt dum, hvis man ikke holdt op med at bruge kollektiv trafik allerede da klippekortene kom frem i 1979. Men der er jo altid nogle, der enten er lidt træge i optrækket, ikke har råd til en bil eller blot får tilfredsstillet en bizar libido ved at brokke sig over dette og hint. Hvad det sidste angår, så har jeg aldrig læst, at der ligefrem skulle være flere tekniske fejl på rejsekortet end på de gamle analoge systemer, og vi havde jo nok hørt, hvis det var tilfældet.


Du glemmer en meget vigtig pointe, nemlig at en fejlstempling på et klippekortet var validerbar for brugeren af kortet - hvis man fortsatte rejsen, så viste man at risikoen for en afgift var tilstede.

Jeg ved ikke, hvad du mener med "validerbar". Ordet står ikke i ordbog over det danske sprog. At "validere" noget, betyder at gøre gyldig; kontrollere at noget overholder givne regler, og en fejlstempling på et klippekort gjorde jo netop ikke klippekortet gyldigt, tværtimod. I den efterfølgende klagesagsbehandling i forbindelse med kontrolafgifterne kunne det afklares, om kortet var stemplet på det sted, som kunden hævede (det fremgik af maskinnummeret og zonenummeret på aftemplingen), og var der flere rejsende fra samme station havde de naturligvis også af og til benyttet den fejlbehæftede stemplemaskine. Og så var fejlen jo lykkeligt opklaret næsten allerede i toget. Andre gange hævdede folk, at de søreme havde stemplet på en station, selv om det kunne ses, at de havde stemplet i en bus - bogstavkoderne i maskinnumrene adskilte sig nemlig snedigt nok fra hinanden, og endelig kunne nogle finde på at hævde, at stemplemaskinerne på stationen stemplede forkert zonenummer, trods den omstændighed at zonenumrene var "låste" i maskinen og ikke kunne ændre sig af sig selv.

Hvis man trods en fejlafstempling fortsatte rejsen, så vidste man at risikoen for en afgift var tilstede, men kun hvis man ellers gad kontrollere sin afstempling. Mange rejste bare, uvidende om at der var fejl i afstemplingen, og det selv om de rent faktisk havde pligt til selv at kontrollere zonenummer og klokkeslæt. En del var ret ligeglade. Det vil enhver "togkarl" med nogle år på bagen kunne skrive under på.

Så i og for sig synes jeg ikke, at din point er så vigtig i det store helhedsbillede, men det var da en teoretisk mulighed, som nogle var glade for, ja. De blev blot ikke fritaget for afgift, hvis ovenstående "fejl" ikke holdt vand ved den efterfølgende klagesag. Det samme gælder ved efterprøvning af elektroniske fejl i rejsekortsystemet. Den slags kan faktisk efterprøves og konstateres.

Nu gik mit svar alene på fejl på rejsekortet kontra klippekort, så med mindre at du kan fremlægge dokumentation for, at der skulle være flere fejl på Rejsekortet end på klippekort, så mener jeg ikke, at jeg har "glemt noget". Der er intet her i verden, der er uden fejl, heller ikke hverken klippekort eller rejsekort.

Venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak