Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frit billetsystem (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 23:23 (2165 dage siden) @ Hans

Jeg var for nyligt i London, hvor Oyster kortet jo minder en del om rejsekortet, dog med den store forskel (og fordel), at man kan bruge et kontaktløst kreditkort i stedet for at skulle investere i et Oyster kort.
På London Overground kører jo en mængde forskellige trafikselskaber. Alligevel checker man ind og ud på en og samme stander. Er der nogen, der ved, hvordan det lader sig gøre at fordele indtægterne? Tilsyneladende er det jo ikke muligt i Danmark...

Hej Hans,

Lovgivningen omkring kreditkort ser ud til at være mere liberal i UK end i DK. En sammenblanding af f.eks. Dankort med rabatgivende kort som Rejsekortet er, så vidt jeg erindrer, ikke tilladt. Formentlig sker indtægtsfordelingen i London på basis af årlige passagertællinger med tællekort, der skulle udleveres og afleveres på stationeren, som det også blev brugt hos DSB i de analoge biletters tid. Jeg vil tro, at passagertællinger i det meget tæt befolkede London fungerer udmærket og kan betale sig, mens det er meget mere vanskeligt (og kostbart) at lave landsdækkende manuelle tællinger i det tyndt befolkede og tyndt trafikerede DK.

Venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak