Batteri drift (Generelt)
Man vil nok mest se batteritog til sidebaner, sporvogne og regionaltog fordi stort set alle europæiske lande allerede har elektrificeret hovedstrækningerne. Jo flere og jo hurtigere tog, jo bedre mening giver det med køreledninger. De planlagte strækninger til Aalborg, Kalundborg og Rødby har eller får alle en trafikmængde der sandsynligvis retfærdiggør køreledninger.
På sidebanerne kan man jo så benytte alternative brændselsformer, batterier eller diesel. Nordjyske Jernbaner kører jo allerede på naturgas, hvor udledningen nok allerede er ved at være nede på samme niveau som ved produktion af strøm til køreledninger og batterier.
Hejsa,
I vort stedse mere og mere kollektivistiske samfund vil en skinnebunden sidebaneudgave af nedenstående givetvis vinde indpas på sigt. På længere bybaner som Aarhus Letbane og Københavns S-bane vil større udgaver af køretøjet være en mulighed, sammenkoble i sæt. Konceptet er meget enkelt; man kører, når der et passagerer nok til at få enheden til at rulle, og betalingen kan ske med Rejsekortet, evt. med et særligt af politikerne fastlagt tillæg.
Vh
Mrten