Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteri drift (Generelt)

af Casper, 19/5 2018, 22:42 (2140 dage siden) @ P.Jensen

Jeg er glad for at se at idéen bliver taget ret godt imod.Jeg mener også det er fremtiden.

Det har været diskuteret flere gange her, men tidligere var folk ret negative og mente absolut at vi kun skal købe »hyldevarer« for ikke at gentage IC4-skandalen. Dertil mente jeg at ingen tog er deciderede hyldevarer, da de altid skal bestilles og tilpasses separat, at IC4 var et kapitel for sig (DSB bar selv meget af ansvaret), og hvis man afviser alt nyt, får man aldrig en udvikling.

Hybridtog ville passe perfekt til det danske IC-net nord for Fredericia, samt Kalundborgtogene. De kan køre på el og lade op på 40-75% af strækningen og så køre på batteri resten af vejen til Thisted/Struer/Frederikshavn.

Det ville også passe fint til Kbh-Esbjerg, men her valgte man at elektrificere, hvilket nok også var en god idé, af hensyn til godstog og for at få frigjort nogle IC3-tog ret hurtigt.

Akkumulatortog vil generelt kunne lade fuldt op om natten mens der er billig, overskydende strøm, og så delvis om dagen mens de er i drift.

Nærumbanen ville være udmærket som pilotprojekt, men jeg tror ikke de har behov for nye tog i en overskuelig fremtid? Da banen er så kort, tror jeg opladning i Nærum er nok. Man bør selvfølgelig også have strøm i Jægersborg af hensyn til fleksibilitet i køreplanen.

Stevnsbanerne ville måske også være egnet, især fordi togene nu skal forlænges til Roskilde. De vil kunne være under strøm i Roskilde, på strækningen Køge-Køge Nord (som bliver elektrificeret som del af opgraderingen af sydbanen), og evt i Hårlev, hvor Rødvig-linjen vender og derfor standser i nogle minutter. Men billigt ville det nok ikke være i anlæg. Jeg tror det kræver en elkapacitet som de eksisterende net måske i ikke kan yde i en mindre by.

Brint tror jeg stadig er fremtidsmusik.Der var et projekt på Lemvigbanen, jeg ved ikke hvorfor det sandede til. Jeg tror de har været for tidligt ude rent teknisk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak