Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespor på Nordvestbanen

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 27/3 2011, 19:40 (4778 dage siden) @ jesper

En del af de gamle sten/grusgrave har faktisk en ganske spændende fortid, tag bare Avnsøgård (Au).
Til Hovedgården Aunsøgård hører en meget betydelig grusindustri, en af Vestsjællands ældste..
Godset oprettede allerede i 1884 den første “stenplads”, der fra 1889 havde et sidespor til Nordvestbanen.
Dette sidespor blev finansieret af Krigsbestyrelsen (Krigsministeriet), da Københavns befæstning på dette tidspunkt var under opførelse, og både Vestenceinten (Vestvolden) såvel som forterne nord for det daværende København, krævede store mængder sten og andre byggematerialer.
Ved opførelsen af Lyngbyfortet valgte man, pga. stort slid på vejene, at opføre et midlertidig spor fra Lyngby Station, dette blev så forlænget i forbindelse med anlæggelsen af Gladsaxe- og Bagsværdfortet.
Et kort, samt en kort artikel om banen og en emsig betjent kan læses her. :-)
Til slut kan det fortælles at som følge af de store mængde gods fra Avnsøgård, blev Vipperød (Pe) i 1889 anlagt som krydsningsspor, ligeledes finansieret af Krigsbestyrelsen. I 1906 åbnedes Vipperød stationen så for publikum.

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere
DSB MY1130

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak