Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø (Generelt)

af tgpedersen, 10/6 2018, 09:37 (2119 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af tgpedersen, 10/6 2018, 10:07

Det kunne være interessant at vide, hvordan svenskerne vil føre den eksisterende lufthavnsmetro videre gennem Terminal 3 og til Malmø, og hvorfor de vil have en Midtamagermetro mellem Vestamagermetroen og Østamagermetroen.

De vil ingen af delene, for det der foreslås i artiklen, er en ny jernbaneforbindelse med indkørsel til Hovedbanegården nordfra.


Hm. Så skulle man altså alligevel have anlagt et 5-6 hovedspor Kk-Kh, da man etablerede metro og ny Nørreport station, som det dengang blev foreslået.


Det fremgår af teksten, men ikke af kortskitsen, at forbindelsen skal ind nordfra på Kbh H. Og det fremgår af kortskitsen, men ikke af teksten, at forbindelsen tilsluttes umiddelbart nord for Kbh H, ikke ved Østerport. Jvf. mine gamle forslag:

Forslag 1

Forslag 2

Forslag 3

Se iøvrigt
http://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/3983-En-vettig-%C3%96resundsf%C3%B6r...

.
Du taler om en konventionel jernbane, men debatten går nu på en ny metro .......


... og den konventionelle bane i øvrigt er blot nogle fysisk urealiserbare streger på et par kort,

Ikke rigtigt.

med ekstremt skarpe sporkurver

Kurven mellem Gammeltorv og mundingen af 'Røret' ved Jarmers Plads ligger i forlængelse af den eksisterende kurve mellem Jarmers Plads og Vesterport Station og har samme kurveradius.

og ingen reel mulighed for tilslutning til de eksisterende spor

Jeg har tænkt mig at der gøres plads til den ved at Hovedbanegårdens perron 2 og 3 reserveres til tog til og fra den nye Citytunnel, og perron 1 og 4 reserveres til tog til og fra Røret; eftersom forbindelsen til Citytunnelen skal under Rørets ene fjernbanespor skal den forløbe faldende mellem spunsvægge mellem Hovedbanegården og Jarmers Plads, et fald på ca. 8 m på ca. 500 m, dvs 1,6 %; det kan sagtens gøres stejlere på en ren passagerforbindelse. Mellem Rørets munding og Gammeltorv må tunnelen være boret, formodentlig ved at fryse og bore, mellem Gammeltorv og Frederiksholms Kanal cut-and-cover, Frederiksholm Kanal og måske en del af havneløbet tørlægges midlertidigt og derefter cut-and-cover, den videre strækning til Amager Fælled som boret tunnel og over Amager Fælled som konventionel bane.

alene af den simple grund, at der søreme ligger nogle store huse og trafikerede gader samt Danmarks mest trafikerede jernbanestrækning lige netop der, hvor tunnelbanen forudsættes at kommer op til overfladen.

Citytunnelen er en tunnel. Den dukker op mellem Kystbanens to spor i Rørets munding.

Tankespind og blålys af værste slags.

Du skulle vist have zoomet ind på skitserne før du udtalte dig. Intellektuel ugidelighed af værste slags.

Men okay, vi kan jo bare rive en del af det centrale gamle København ned, ligesom man gjorde i Stockholm i 1950'erne og 60'erne. Længe leve brutalismen!

Det kan du gøre hvis du synes. Selv vil jeg bygge en tunnel til aflastning af Hovedbanegården.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

På sporet af Italien

På sporet af Italien. Pris 60 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak