Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø (Generelt)

af tgpedersen, 10/6 2018, 16:07 (2118 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Netop fantasi!

Giver metro mening set fra Sverige? De omtaler den i Postvagnen som små langsomme tog.

For dem t r o r jeg ikke det giver mening at metroen på svensk side kun har en station -Malmö central. De vil have et sammenhængende system som metroen delvist giver på dansk side - eller en sammenkobling med togsystem fra andre dele af Skåne. Med 4 spor fra Lund til Malmö har de kapacitet til flere tog end Øresundsbroen kan håndtere. Metroen er ikke noget svar på eventuelle kommende kapacitetsproblemer på broen. Hvis man derimod fik delt passager og gods op over sundet ville hastigheden kunne sættes væsentligt op.

Og hvem siger at forbindelsen fra Sverige og ind til København H skulle komme op ved Vesterport?? Den kunne gå parallelt med Metroen under Hovedbanen og komme op ude på den anden side af Dybbølsbro.

Citat fra Sydsvenskan:
'En ny järnvägsförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn med höghastighetståg Stockholm–Hamburg kan halvera restiden på delen mellan Malmö och Köpenhamn. Köpenhamns hovedbanegård angörs då norrifrån, något som gör det möjligt att köra rakt igenom stationen mot Hamburg utan att byta riktning. Samtidigt nås de fyra viktigaste stationerna i Öresundsregionen. Tåg från Oslo och Göteborg når samma stationer plus Helsingborg.'

Præcis hvad jeg har sagt hele tiden.


Okay, så du har sagt noget, som nu står i en svensk avis? Jamen, så skal det jo nok være realistisk. :-D

Jeg bliver vist nødt til at præcisere: som jeg har skrevet hele tiden, i sin tid i usenet dk.fritid.jernbaner, siden her og i ing.dk og postvagnen.com, fra hvilken sidste idéen har kunnet udbrede sig i Sverige. F.ø. er svenskere generelt dygtigere og mere ambitøse end hvad DSB etc kan præstere.

Hvis man har tid til at tage med højhastighedstog fra Stockholm til Hamburg frem for at flyve, så har man også tid til at skifte køreretning på København H. Det vil være fuldstændig gak-gak af svenskerne at bekoste en sådan forbindelse, som ingen reel betydning har for konkurrencesituationen tog-fly på de lange stræk.

Derimod vi den være af betydning for rejser indenfor den københavnske Skåne-Sjælland region. Det er muligt at begrundelsen for forbindelsen i Sydsvenskan er udformet som den er for at få den nemmere igennem hos de bevilgende myndigheder i Stockholm.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak