Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø - tilbage på sporet (Generelt)

af steenth, 12/6 2018, 17:53 (2116 dage siden) @ tgpedersen

Tjaa. Dine opslag gør ikke det samme som en Øresundsmetro - en hurtig forbindelse på 20 minutter hver 5 minut imellem 2 byer.

Tjaa - det gør den hvis vi sender 12 i timen af de tog der idag ender på Hovedbanegården igennem Citytunnelen (non-stop Kbh H - CPH Kastrup) til Malmø (og videre). Og hvis vi sinker den med en station på Nytorv bliver den by-nærmere end en Øresundsmetro.

Jeg reelt ligeglad med din Citytunnelen-fantasi - sådan et alternativ vil blive fjernet allerede i sceeningsprocessen, da den er dyr, løser ingen problemer som er. Og du ville nedlægge Vesterport - en central station. Og så vil du have en station allerede ved Nytorv - tæt på de nye stationer Rådhuspladsen og Gammel Strand. Og så vil du have lange løb - som socker fælt på Kystbanen. Og et øresundstog hver 5 minut - det bliver et langsommmmmmmmmmmmmmet hurtig tog til Stockholm og Göteborg. Og som må tilpasse hastigheden til de langsommere godstog. Som i løbet af nogle få år kommer op på 2-3 tog i timen i hver retning.

Og det giver større kapacitet med en metro-forbindelse.

De små pjatvogne har ikke større kapacitet end et Øresundstog.

Forskellen er hyppig afgange. Hvis det ikke nok med et tog hvert 5 minut så kan indsætte flere. Det er fordelen med et metrosystem at man optimere bedre da det er et lukket system.

Øresundsbroen bliver på sigt en flaskehals, når både passager- og godstrafik stiger - det er et problem som skal håndteres.


Det virkelige problem som DSB vil løse er tilstedeværelsen i deres rede af svenskere, som de vil løse ved at bilde politikerne ind at fremtidens vækst i gods nødvendiggør at den eksisterende passagertrafik, hvis eksistens de ikke længere kan benægte, bliver forvist til et separat system som vil hindre fremtidig mulig integration med Øresundstogsystemet i Sydsverige.

Det er nonsens - det virker ikke som du kender til virkeligheden. Godstrafikken stiger stille og rolig - godsmængden på transit er fordoblet på 10 år. Fra 3 311 000 tons i 2006 til 6 653 000 tons i 2016

Overbelastningen ligger på Øresundsbanen, ikke Øresundsbroen, derfor er en ny strækning Kbh H - CPH Kastrup foreløbig tilstrækkelig.

Det største problem er godstog imod øst skal krydse modgående spor i Kastrup og kan blokkere trafikken imens de venter på et hul. Det løses inden Femernforbindelsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB Cs246Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak