Rettidighed på kystbanen... (Trafikpolitik)

af tgpedersen, onsdag 13. juni, 2018, 18:43 (180 dage siden) @ Frank Poulsen

Der er ikke nogen nemme løsninger, men der er dog nogle. Ofte er problemet at forsinkelser spreder sig... Det gør de meget nemt fordi standsningsmønsteret er forskelligt. Så rettidige tog bliver forsinket når de indhenter et forsinket osv. Især i myldretiden med 3 forskellige systemer...

En dyr løsning kunne være at lave et 3. spor fra Klampenborg til Rungsted, eller helt optimalt helt til Nivå.... Det er her der springes stationer over... Så kunne de ikke standsende, ved forsinkelse hurtigere overhale et standsende tog, uden det standsende tog bliver yderligere forsinket... Det koster klejner, men der er væsentlig bedre plads der, end der er i "Røret"... Og stationerne skal selvfølgelig have sporskifter nok der muliggør at man kan komme ordentligt til og fra i begge retninger.

En anden ting er simpelthen at anerkende at der er brug for reservetogsæt MED personale, både lokofører og togførere holdende standby til at sættes ind omgående fra KH... Og selvfølgelig også i Helsingør! Og det forsinkede tog bliver så ved ankomst tømt og rangeret ud til at være nyt reservetog. Helt optimalt holdt 2 klar, en til hver retning... Det koster også at have dem holdende der time efter time, og ikke lave noget. Men brugte man dem, ved bare 8-10 min forsinkelse... ja så blev der også reddet meget. Men der er jo ikke nok ledige togsæt... Man ser dagligt mange afgange med teksten "Toget kører i dag med færre vogne, det skyldes mangel på køreklare togsæt"...

Og ja, det er selvfølgelig synd for dem der kommer i det forsinkede tog... Men der skulle jo så gerne være et rettidigt bagved om ikke så længe... (er det også forsinket skal dette forsinkede jo så bare "falde" en kanal...)… Ja det hele lyder nemt på papir, men nogle gange virker det som om det er så svært i praksis...

En løsning der kan beskrives kortere og derfor er bedre:

Omstil S-banerne til fjernbanestandarder og omorganisér den 4-sporede strækning Høje Tåstrup - Hellerup til (regnet fra syd og øst mod nord og vest):
spor 1: langsom trafik mod øst/nord
spor 2: hurtig trafik mod øst/nord
spor 3: hurtig trafik mod vest/syd
spor 4: langsom trafik mod vest/syd

På spor 1 og 4 kører de omstillede S-tog minus Hillerød-tog, på spor 2 og 3 kystbanetog plus Hillerød-tog.

De stationer der er bygget som S-stationer ombygges fra ø-perroner til sideperroner. Standsende tog til Nivå standser yderligere i Charlottenlund og Ordrup og S-banen Hellerup - Klampenborg nedlægges.

Voilà, uden nye tunneler.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen