Militære sidespor

af Niels Munch @, mandag 28. marts, 2011, 14:48 (3295 dage siden) @ Preben Poulsgaard

Et ganske særligt kapitel under denne overskrift er "Batteritoget" bag Vestvolden i f.m. Københavns Landbefæstning, se nærmere her:

http://www.befaestningen.dk/Menu/Bef%C3%A6stningen/Historien/Fort%C3%A6llinger+fra+arki...

http://82.103.137.142/projekt-vestvolden/bygninger/batteritoget.html

http://www.vestvolden.info/Andre_anlaeg.htm

Voldanlægget og jernbanen bag samt jernbaneskytset er nærmere beskrevet i et hæfte:

"Batteritoget - det danske jernbaneskyts og militærsporet langs Vestenceinten" af J. Damkjær Nielsen og Bent Jacobsen, Dansk Jernbane-Klub 1996 (ISBN 13: 9788787050388). Jeg har googlet mig frem til, at hæfet endnu må kunne fås.

Bent Jacobsen er vel kendt som tidl. formand for DJK, og sammen med J. Damkjær Nielsen har han bearbejdet en artikel, som Damkjær tidligere havde offentliggjort i "Dansk Artilleri-Tidsskrift".

Selv var jeg i arbejdsgruppe med Damkjær vedr. kanonluftforsvarets overflytning fra HRN til FLV, og han blev senere chef for Våbenteknisk Afdeling på mit daværende tjenestested, Flyvematerielkommandoen.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne
En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen