Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rettidighed på kystbanen... (Trafikpolitik)

af steenth, 15/6 2018, 19:34 (2114 dage siden) @ Hedegaard

Endnu et fantasi projekt. Jeg har aldrig set en storby have et sporlayout igennem det centrale afsnit på den måde. Alle de steder, som jeg har kigget på, deler man op i efter togtype, når man kommer i nærheden de centrale stationer. Den er simpel hen lettest at overskue at dele spornettet op i særskilte afsnit. Det er kun ude i forstæderne at man nogle steder lægger de 2 langsomme spor enten i midten eller ude i siden.

Mvh
Steen


Der må jeg rette dig, Steen.
Sådan et system bruger man i Tokyo, og det fungerer faktisk rigtig godt.
På nogle afsnit er der op til 6 spor, som er tilpasset tog med forskellige standsningsmønstre, og de deles både af Metro, S-Tog og IC-tog.

Jeg vil helst se et sporplan. Der er normalt en eller anden logisk opdeling så man afvikle trafik effektivt, selvom der et hav af spor og masser af tog.

Her benytter man desuden mange to-strøms togsæt, som er bygget til at kunne betjene forskellige strækninger, da visse IC og Regionaltog fortsætter på Metro-strækningerne i myldretiden.

IC tog i metro! Jeg har fundet nogle strækninger i London, hvor alm. tog bruger Undergound spor - men det er ude i forstæderne.

Så selvom løsningen er dyr, så er den skam ikke hverken dum eller uafprøvet =)

Jeg kan bare ikke se nogen logik i hans forslag, som kunne give nogle fordele. For det kræver en del dyre flight overs og total ombygning af spornettet, som vil tage år. (skift af strømsystem alene kunne man godt gøre relativ smertefrit - Holland er ved at forberede det ved at købe 2-togstrømstog og indrette køreledningsophæng til både 1.500 V og 25 kV)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak