Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog fantasi igen - masser af spørgsmål - tak, endelig! (Trafikpolitik)

af tgpedersen, 16/6 2018, 22:56 (2112 dage siden) @ steenth

Dårlig idé....
Man skal under ingen omstændigheder inddrage S-banen for at løse problemer på fjernbanen.

Næh, så ville København jo ikke længere ligne Berlin og Hamburg...


København er langt væk fra Berlin og Hamborg... København har et langt mere effektiv S-tog end de har med deres S-bahn. Hamborg kigger faktisk på os. Berlin nye togkontrolsystem har faktisk kun en kapacitet på 20 tog i timen.

Du giver mig faktisk ret. DSB prøver at være bedre tyskere end tyskerne i disciplinen S-tog. Den omfatter kun 2 (3?) nationer.

S-banen er den mest benyttede del af jernbanen i Danmark og er rigeligt belastet i sig selv.

En firesporsløsning der beholder de gamle stationer og ombygger dem der blev bygget til S-banen fra ø-perroner til sideperroner vil have 'S-banen' i siderne som standsende tog og 'fjernbanetog' i midten. Til fjernbanesporene overføres togene til/fra Hillerød. 'S-bane-sporene' vil derfor være mindre belastede end i dag (-6 tog i timen).


Hvordan vil du ombygge stationerne?

Før-S-bane stationerne (Hellerup, Østerport, Nørreport, Hovedbanegården, Valby, Glostrup, Tåstrup, Høje Tåstrup) har ø-perroner (stort set) mellem respektive S-banens og fjernbanens dobbeltspor. I firespordrift vil de virke som transferstationer; togskifte sker mellem tog i samme retning.

S-bane stationer bygget til S-banen på de fire spor mellem Hellerup og Høje Tåstrup har (typisk) en ø-perron mellem S-banens dobbeltspor. Jeg vil bygge sideperroner et kort stykke fra den eksisterende station (Nordhavn, Vesterport, Carlsberg, Hvidovre, Rødovre, Brøndbyøster, Albertslund). Om ø-perronen siden skal fjernes og S-sporet rettes ud er optionelt.


Hvordan skal kommer fra østsiden imod Hillerød i Hellerup.

Lad os se bort fra Ringbanen et øjeblik.

Jeg antager at Kystbanen vil være firesporet nord for Hellerup og Nordbanen tosporet. Kystbanens to sydgående spor vil jeg føre ad den tracé ind til Hellerup som nu bruges af S-banen.

Her bruger jeg et kunstgreb. Siden alle tog standser i Hellerup vil jeg ophæve distinktionen mellem hurtigt og langsomt spor for den station, dvs. tog kan angøre begge sider af deres perron. Derfor kan Nordbanens nordgående spor tilslutte til det inderste (hurtige) nordgående spor, og dens sydgående spor tilslutte til det yderste (langsomme) sydgående spor.

Det giver problemer for Ringbanen, hvis den stadig skal ende her. Vi kan lade den ende på de hurtige indre spor og føre den videre til fx. Lyngby, men det bliver knebent.


Svanemølle - hvad med Helgoland?

Nyt spor parallelt med det østligste, overførsel som den eksisterende.

Hvordan skal man kunne komme til Farumbanen fra østsiden?

Svanemølle kræver tunnel mellem østligste spor og eksisterende tunnel, og ny perron.


Hovedbanegården.
Hvordan skal depot-spor håndtere - de er delt en fjern og nærbanedel.

Radikal løsning: Depot og vedligehold (inkl. Helgoland) flyttes til Kastrup.

Hvordan skal en "langsom" føres igennem hovedbanegården, hvor den skal krydses spor fra Ringsted og Kastrup. Hvis det er i niveau tabes kapacitet.

Perronerne på Hovedbanegården allokeres således:
perron 1: 'S-tog' (langsom mod Østerport)
perron 2: tog mod Citytunnel (som diskuteret andetsteds)
perron 3: hurtig mod Østerport
perron 4: hurtig fra Østerport
perron 5: tog fra Citytunnel
perron 6: 'S-tog' (langsom fra Østerport)


Dybbølsbro - hvordan skal den station håndters?

Husk at hele strækningen Klampenborg - Høje Tåstrup drives firesporet. S-togssporet fra Køge Bugt banen lægges på sydsiden af 'godsbanen' (Ellebjerg - Dybbølsbro) og en ny perron bygges for Dybbølsbro syd for den nuværende sydlige.

Valby kan blive et problem. Ideelt burde Frederikssundbanen indføres til København og Amager over Frederiksberg, men den kan måske føres fra ca. Langgade Station ad den gamle vestbane tracé til Vigerslev og tilsluttes Ringbanen der.


Jeg har en måleenhed som hedder antal tog i timen.

Problemet er ikke kapacitet på S-tog - med CBTC er der planer om 36 tog timer i hver retning. Og der er plads mulighed for 39 tog timen.... Problemet er netop på fjerntog.

Og ombygning - hvordan kan det overhovedet håndteres., når fx 6 hovedspor på S-tog tog et par år....

Pas. It's out of my hands.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak