Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Materiale fra møde i forligskreds om grøn transportpolitik (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 26/6 2018, 22:16 (2103 dage siden) @ Peter Christensen

I oversigten over ERTMS udgaver (hvor der naturligvis primært er ændringer til Bl 3.4.0, da det er den, man typisk er i gang med at lave i Europa) sniger sig en interessant detalje ind: En ny Baseline - Bl 3.6.1.

Deloitte rapporten indeholder informationen om at "leverandørerne mener de skal levere Bl 3.3.0, Banedanmark mener de har bestilt 3.4.0, mens begge parter er enige om, at behovet er 3.6.0, hvilket ikke er dækket af kontrakterne" (frit refereret fra hukommelsen)

Med oplysningen om at arbejdet med 3.6.1 er i gang, er det således nærmest officielt, at hvis man ellers bliver færdige med Signalprogrammet i 2030 - efter at have indgået nye kontrakter om Bl 3.6.0, så vil det allerede være forældet


Det sjove med BDKs skriv er, at BDK ikke mener, at det vil have nogen betydning om det er 3.3.0 eller 3.4.0. set fra et funktionssystempunkt.
Grunden til forskellen hænger lidt på noget godkendelseshalløj hos en leverandør (vidst Thales; jeg er altså lidt afskåret fra diverse rapporter lige pt), men ellers svare din hukommelse ret godt til det jeg husker at have læst hos Deloittle.

Dog kommer BDK ikke så meget ind på onboard.
Deloitte var meget klar her. Området var tydeligvis undervurderet af BDK og BDKs set-up med at lade 3.part (Alstom) rode med tog uden at have leverandørerne med i loopet er unik i Europa. Spast nok har BDK så de største problemer her....anes en sammenhæng?
I de MEGET optimistiske scenarier så nås IC3 lige at få onboard i tide - i de mere realistiske scenarier er det flere år forsinket (som i 4-5 år).
Dette fordi indbygningen tager længere tid. Jeg husker ikke lige tallene i hovedet, men det er henad 2-3 uger MERE pr togsæt.
Med begrænset kapacitet, så går tiden. Bedst af alt, så er BDK og Alstom uenige om hvem der har et "problem".....skønt at pege fingere af hinanden.
Det er også ret sjovt at Deloittle mente indbygningen kunne foregår i Bumletranz's lokaler i Randers.....mig bekendt var det både solgt ovs. da rapporten kom, så det kan ikke bruges til meget...
Skulle udrulningen langs sporene gå efter planen og onboard er bagefter, så er der risiko for at der ikke kører meget tog på den/de strækninger. Af sammen grund har Deloittle et materielbaseret scenarie, hvor udrulningen langs sporene følger tempoet i onboard indbygningen.
Der skal nok komme mere at skrive om....

Deloittle = Deloitte.

Hvorfor kalder du det 'Bumletranz'?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederHectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak