Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banedanmarks Anlægsplan 2018-2030 (Trafikpolitik)

af UTJ, 3/7 2018, 10:48 (2096 dage siden) @ Peter Christensen

Er der ikke et teknisk krav om, hvor mange måneder et køreledningsanlæg må være "færdig" til det rent faktisk skal anvendes? Mener at have hørt noget om, at man for at opretholde godkendelser og funktionalitet SKAL sætte anlægget under spænding, når det er "klart", og at der SKAL køre el-tog i et vist omfang indenfor et antal måneder?

Muligvis - det ved du nok bedre end jeg.
Jeg syntes bare, det er sjovt, at fundamenter og master sættes op og så sker der ikke mere....måske i flere år om signalprogrammet rammes af nok en "virkelighedsforsinkelse", men det falder fint i tråd med ovenstående og kan forklare krumspringet.

.
Formentlig er den dyreste komponent i elkontrakten opstilling af master - og derfor det man igangsætter trods en ønsket forsinkelse fra bygherrens side. Det er i dette tilfælde jo bygherren der ønsker at leverancen forsinkelsen, ikke leverandøren.

En anden god mulighed er at man igangsætter mastsopsætningen "for at være igang", både af kontraktsmæssige hensyn og af hensyn til politikere, der har lettere ved at sluge en kamel eller en hel karavane, såfremt der er "work in progress". For leverandøren har allerede opstillede master den fordel at "der ingen vej er tilbage", hvis det skulle vise sig at det uafprøvede system ikke duer i længden.

Ren virksomhedspolitik, langt fra det fagligt ingeniørmæssige. Ja, DJØF, når det er værst (jo, jeg er DJØF'er).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak