Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nej til eltog til Århus - eller næsten (Trafikpolitik)

af UTJ, 3/7 2018, 11:12 (2114 dage siden) @ Scharfenberg

Det er vel sådan set bare fornuftig forvaltning af dine og mine penge.

.
Nej, det betyder at man skal afskrive på delvist færdige elanlæg uden at der er gevinster ved det. Det er desuden Banedanmark der selv påstår at "det er for dyrt". Man ville i givet fald immunisere på et allerede afskrevet sikringsanlæg (man må forvente det nuværende sikringsanlæg er sat til værdien "nul" når det er planlagt udskiftet med det signalløse signalsystem).

Immunisering og elektrificering ville jo ikke forhindre IC4 i ar kunne nå Århus værksted. Dermed vil man både kunne indfase nye eltog og holde IC4 kørende i det omfang operatøren ønsker det af den ene eller anden regnskabsmæssige årsag

Hvad er den egentlige grund til Banedanmarks allergiske reaktion overfor immunisering af Fredericia-Århus er ganske uklart. Hvis Banedanmark kunne vise at eltog kunne køre til Århus vil de høste en stor politisk gevinst midt i deres håbløse kviksand. Det eneste man kan pege på er dårlig DJØF-ledelse, for det vil være langt nemmere at bortforklare et problematisk signalprojekt, såfremt man på andre fronter viser synlige succeser.

En succes som gennemførelse af elektrificering til Århus vil ikke politisk spænde ben for baneudretninger eller signalprogram.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak