Hver femte tager bussen fra Aarhus til København (Trafikpolitik)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 09. juli, 2018, 11:37 (1080 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg synes, ikke overraskende, at man glemmer at forholde sig til nogle ulemper ved fjernbusserne: Ligesom lastbiler slider de ca. 20 gange så meget på vejen som en almindelig personbil, og det er slet ikke afspejlet i den pris, de betaler for at køre i byen eller på motorvejen.


Det er faktisk 500 gange værre. En lastbil slider ca. som 10000 personbiler på vejene, tallet er nok noget mindre for en bus, da sliddet er afhængig af akseltrykket og antallet af aksler.

Vi er fuldstændige enige om, at man glemmer det forhold, når der diskuteres vej kontra jernbane. Men man kan nok ikke forlange, at passagerne skal forholde sig til vejsliddet, når der vælges transportform, her tæller pris og komfort væsentlig mere.

Hvis man vil nedbringe sliddet på vejene, så bør meget mere gods køres pr. bane, men når politikerne vælger at sænket taktsten over Storebælt for lastbiler men ikke for tog, så har man rent politisk valgt et hjælpe lastbilerne mere end toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen