Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Militær transport til Oksbøl? (Generelt)

af Steff, 10/7 2018, 10:29 (2114 dage siden) @ Thorbjørn

Kære Thorbjørn og Jørgen

Tusind tak for link og informationer.

Vil det sige at normalsporet, når det når slutpunktet for den lige trace efter at have passeret Skallingen/Ho vejen (den røde linje på mit 1946 kort), ”slår en bue mod nord vest og passerer Tirpitz Nord stillingen nordlig og fortsætter næsten ud til Oksby-Oksbøl vejen?
Det synes 1954 luftfoto kortet at vise (det er svært at se om det er vej eller tidligere jernbane når man kommer så langt op?).
Men hvor er så udgangsdelen for 900 mm smalsporet?

Og kan nogen genkende stedet for billederne herunder (vist før), angiveligt Oksby? Men jeg kan IKKE få den store 2-etagers bygning i baggrunden til at passe med hvad jeg husker af Oksby før den anden invasion og nybygning! Mener der på vejskiltet står noget med "13 Var???"
[image]

[image]
Begge billeder Blåvandhug lokalhistoriske arkiv.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Kan ikke finde noget historisk ”skriveri” om dette område. Stillinger og bunkere er derimod godt dækket ind, men det kortskitser der er, er svære at tyde, der mangler flere angivelser og noget så simpelt som en Nordpil.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak