Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne (Generelt)

af mpp, 10/7 2018, 14:02 (2110 dage siden) @ Niels Munch

Det er meget fint og tillykke til DSB med at levetidsforlænge et utidssvarende design. Men med det sagt virker det som en kæmpe missed opportunity ikke at have tænkt nærmere over indretningen og gøre den tidssvarende til de rejsemønstre der gælder nu og ikke i 90'erne. Det kunne f.x. have været:

– Mange flere sæder opstillet som flysæder. Som solopassager er det ikke mega fedt at flette ben med medrejsende og jeg kan dårligt arbejde på min computer på de almindelige borde
– Bagagereoler ved dørene så store kufferter også kan komme med
– Stikkontakter under sæderne så man kan bruge sin telefon mens man lader den og ikke får computeropladere i hovedet

Med flysæder (specielt a la IC4 eller ICE) kunne man måske rykke sæderne lidt tættere sammen og samlet set få plads til flere passagerer og mere bagage i toget. Hvis man så samtidigt sikrede at der kun var et indretningskoncept på IC/ICL tog (og ikke som i dag forskellig indretning afhængig af IC3, IC4 og ER4) ville toget kunne blive rigtigt relevant for mange mennesker.

Når jeg tager toget kan jeg regne med at jeg behageligt kan bruge min computer i de 8 sæder i stillekupeen tæt ved første klasse på IC3, mens det i alle de andre sæder er mega ubehageligt og ødelægger ryggen. I både Eurostar og DB IC/ICE og hvad jeg ellers har prøvet i udlandet er flysædeopstilling fuldstændigt standard og det er aldrig noget problem at bruge rejsetiden på at arbejde. Går man igennem et halvfuldt IC3 tog er der altid en masse der sidder med dårlig ergonomi, hvilket altså ikke trækker kunder til.

Så altså – meget fint med en opgradering, men det gør ikke toget tidssvarende. Hvis fjernbusserne kan lave et ‘business’ produkt med blot minimalt længere mellem sæderne og ordentlige borde (som jeg har set mange steder i udlandet), vil jeg som kunde vælge det over DSB hver dag. Lige nu er det hip som hap, men der er sket ikke nogen grund til at busserne skulle kunne tage det kundesegment fra DSB – og jeg foretrækker altså toget (også selvom jeg skal betale ekstra for det), men har ikke lyst til at sidde og kukkelure fordi indretningen absolut ikke må blive opdateret på 30 år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere
DSB MP543

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak