Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Frithjof Siegfred Kruuse Johannesen - epilog (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/8 2018, 12:45 (2087 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 2/8 2018, 13:24

Kære Otto

Så nåede vi til vejs ende.

Vi blev lidt mere vidende; men spørgsmålene er stadig ubesvarende.

Hvorfor søgte din far fra Fredericia til Taastrup uden forfremmelse? Vi ved det ikke. Måske har Ove ret: Der var lejebolig forbundet med stillingen i Taastrup og lejeboliger hængte bestemt ikke på træerne dengang. Så hvis din far af private grunde gerne ville fra Fredericia til Københavnsområdet, var dette en måde at gøre det på samtidig med, at boligproblemet på Sjælland blev løst.

Din far var i efteråret 1943 nr. 217 på anciennitetslisten, så han var heldig, at han fik stillingen i Taastrup.

I oktober 1943 var Taastrup normeret med 1 stationsforstander, 2 overassistenter*), 4 assistenter og 5 portører.

De to overassistenter i Taastrup var født henholdsvis 22/7 1889 og 7. juli 1891 og var henholdsvis nr. 200 og 237 på anciennitetslisten.

Hvis nr. 200 forsvandt i foråret 1944 og det var hans stilling, din far fik, blev din far således den næstøverste på Taastrup station og kunne således måske være heldig at blive forfremmet samme sted, hvis man på et tidspunkt valgte at omklassificere/forfremme stationsforstanderens højrehånd.

Jeg har ikke styr på, hvornår man begyndte at udnævne "højrehænder" på stationer af Taastrups størrelse. Men hvis det tidsmæssigt faldt sammen med (eller der var udsigt til noget i den retning) din fars ansøgte forflyttelse til Taastrup, kan det vel ikke afvises, at han har "taget chancen". Men selv om han lokalt i Taastrup var ældste overassistent, var der ingen garanti for, at der ikke ville komme en anden overtrafikassistent med højere anciennitet end din far og søge den trafikkontrollørstilling, der kom i opslag i 1948. Med mindre der var indgået en aftale mellem Jernbaneforeningen og DSB om, at lokale "højrehænder" skulle have fortrinsret. Svar herpå kan måske findes i Guldsnore på sporet eller i Jernbaneforeningens medlemsblad Vor Stand. Men om din far i 1944 kunne gætte "så langt" (1948), ved jeg i sagens natur ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

*)
[N A Andersen født 22. juli 1889 nr. 200 på a-listen
N L Stougaard født 7. juli 1891 nr. 237 på a-listen]

Kilde: De danske Statsbaners Tjenestemænd og Aspiranter 1944.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak