Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Krav til forudgående lokomotivføreruddannelse (Generelt)

af Ib Jensen, 4/8 2018, 09:06 (2091 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Derudover har du mindst en af følgende uddannelser

- har bestået matematik eller fysik på minimum niveau b
- er faglært inden for en teknisk erhvervsuddannelse
- har en videregående uddannelse inden for det tekniske område
- efter endt uddannelse har arbejdet mindst 18 måneder som letbanefører
- har arbejdet mindst 18 måneder som rangist, køremand eller anden stilling, der kræver A certifikat jf. bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober 2011 om certificering af lokomotivførere
- har arbejdet mindst 24 måneder inden for et fagligt område, der kunne dækkes af en overenskomst indgået i mellem Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbund
- er uddannet pilot eller har anden relevant erfaring eller uddannelse efter Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbunds bedømmelse


Jeg kan til nød forstå, at der i gamle dage var krav om, at man skulle have en form for faglig uddannelse for at blive lokomotivfører på et damplokomotiv eller et MY-lokomotiv eller lignende.

Hvis jeg var lokomotivfører ville jeg naturligvis også sætte en ære i at tale min stilling op og gøre den så betydningsfuld som overhovedet muligt.

Men ovenstående krav tangerer det latterlige, og her er det endda "kun" S-tog, vi taler om. Dansk Jernbaneforbund graver lokomotivførernes egen grav, og det er synd, at den enkelte lokomotivfører ikke kan se, at hans egen fagforening gør ham en bjørnetjeneste. Det hele minder i den grad om typografernes dødskamp og det er forståeligt, at et folketingsflertal har besluttet at gøre S-togene førerløse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak