Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvis regionerne nedlægges (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 9/8 2018, 07:30 (2058 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Niels Munch, 9/8 2018, 07:49

Noget andet er så trafikselskaberne. Det er tankevækkende at syd for grænsen, Schleswig Holsten, ja der findes kun et selskab, som klarer det hele. Og det går vist meget godt. Og deres område er ca. Danmarks størrelse. Så et "trafikselskab" kan godt fungere. Men der er nok for mange kokke i Danmark. Det drejer sig ikke om "bedst og billigst", men om "mig og mig".


I Tyskland ses ret mange måder, hvorpå trafikkøbere af regional, kollektiv trafik organiserer sig. Den i 1994 vedtagne "regionaliseringslov" indebar, at rollen som "trafikkøber" af regional togtrafik blev udlagt til delstats- eller lavere niveau, typisk i "Zweckverbände" i form af "Verkehrsverbünde".

Infrastrukturen kan ejes af DB Netz, regionale myndigheder m.fl. eller "gamle privatbaner", hvor de stadig findes.

En analyse af en evt. overdragelse af de danske privatbaners infrastruktur til Banedanmark blev senest gennemført i 2017 med denne konklusion: "Samlet set peger analysen på, at der ikke er alternative organiseringer af privatbanernes infrastruktur, som er mere hensigtsmæssige end den nuværende. I analysen anbefales det på den baggrund, at den nuværende organisering fastholdes."

Analysen blev behandlet i denne tråd og tidligere.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak