Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

lokofører , krav mm (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 12/8 2018, 17:35 (2082 dage siden) @ re20000

Hrmm, uddannet pilot... Har man erhvervet et A-certifikat i flyvning, er man pilot på det/de fly man nu er omskolet til, og indenfor samme certifikat gruppe, hvor der findes en lang række yderligere beføjelser som feks. instrumentflyvning, og meget mere. Normalt er et A-certifikat kun gyldigt til enmotoret fly. Men vil det så sige, at en person med A-certifikat, uden studentereksamen, svendebrev eller andre af de oplistede krav, umiddelbart, jævnfør. DI og DJ's bedømmelse, opfylder adgangskravene?
Så er der i hvert fald noget jeg ikke helt forstår ;-).


Det handler nok om at man kan sætte sig ind i og forstå teknisk stof af en vis sværhedsgrad og kan forstå og respektere en instruks. En smed er tit på herrens mark overfor noget elektrisk og omvendt men derfor kan begge jo være udmærkede lkf.

Nold

Javel så, men nu kan jeg så nævne adskillige andre personel grupper der kan tilegne sig den viden, de færdigheder og de holdninger, som du beskriver man skal være i besiddelse af for at blive lokomotivfører: Officer i Forsvaret, bare som hovedgruppe?
Og hvad med personel med teknisk specialuddannelse i Forsvaret, som har fået hele deres uddannelse der, uden at have studendereksamen, eller et "metalsvendebrev", men som feks. har uddannelse i andre tekniske specialer i Forsvaret? Her kan jeg da nævne radar uddannet personel, flyvelederpersonel, våbenteknisk personel, samt meget mere. Tror du ikke at de kan køre tog, helt uden at have taget studendereksamen?

For en del år siden var jeg tjenestegørende ved det der dengang hed FCL, Forsvarets Center for Lederskab. Ved et tilfælde, blev jeg på et tidspunkt bedt om at holde et kort indlæg for nyudklækkede studenter på et gymnasium. Ikke ordret lød mit budskab: "Kære studenter. Stort tillykke med huen, men der er noget I skal vide. I aner ikke en skid om noget som helst, selvom I tror at I næsten kan gå på vandet! Næhh, I har bevist overfor samfundet, at I kan tilegne Jer en vis teoretisk viden på et relativ snævert plan, og det har så givet Jer ret til at gå ud i samfundet, og virkelig lære noget. Husk det!".

Det gav anledning til en del røre i forsamlingen, men da jeg optrådte uniformeret, og tilhørerne vidste hvor jeg kom fra, og hvad jeg repræsenterede, var der ro og orden, og jeg besvarede så spørgsmål fra forum.
Rektor på gymnasiet, som jeg kendte, og som kendte mig og mine holdninger, var årsagen til at jeg optrådte i den rolle, og efterfølgende fik jeg, af tilhørerne stor ros for udvist mod!

Jeg skal tilføje, at jeg fik en ganske lang karriere i Forsvaret, med en Realeksamen fra 1965 :-D.

--
Med venlig hilsen Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak