Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forringelser på Kystbanen (Generelt)

af mpp, 11/9 2018, 21:54 (2045 dage siden) @ Peer Dejgaard

Ja, det er i store træk korrekt. Det er meningen at Kystbanen skal bindes sammen med den øvrige sjællanske regionaltrafik. Her vil der blandt andet blive lavet en ny linje, Nivå–Kbh–Køge Nord–Køge–Næstved, der vil bruge den nye bane København–Ringsted indtil Køge. Det er meningen at den skal have 2 afgange i timen.

Uden at kende de fuldstændigt konkrete planer ved jeg, at grundtaksten i trafikken over Øresund vil stige fra 3 til 4 gange i timen. Jeg tænker at taksten tilsvarende vil blive lavet om på Kystbanen, men at de fleste stationer vil se den samme eller udvidet service. Givet at Kystbanen i dag har 6-9 tog i hver retning i dagtimerne vil det jo nok blive fastholdt selvom de ikke fortsætter til Lufthavnen. Du vil altså skulle skifte på vejen, men mon ikke der kunne holde et Øresundstog klar på modsat side af perronen når man kommer til Østerport.

Der vil fortsætte med at være tog Fyn og Jylland med endestation i Lufthavnen, og det er også tanken at nogle af togene vest- og sydfra skal køre udenom hovedbanen.

Togene på Kystbanen vil ikke være dieseltog – i stedet bliver der elektificeret på strækningerne Roskilde–Kalundborg, Køge Nord–Næstved og Ringsted–Næstved–Nykøbing–Rødby så alle regionaltog på Sjælland kan køres med elektrisk materiel og dieseltogene kan udfases.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak