Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Trinbræt i Stilling til 100 mio. kr.? (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 14/9 2018, 00:28 (2048 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så blev 20 mio lige pludselig til 100 mio.

Er der nogen, der kan give en fornuftig forklaring på, hvordan det kan koste 100 mio kroner at etablere et togstop i Stilling?

https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/trinbraet-bliver-fem-gange-dyrere-end-forventet

Hmm.....Langeskov røg vist op i 56 mio. kr.?

Jeg mener at have læst et eller andet sted (måske et papir i Transportudvalget), at Skanderborg Kommune lægger vægt på, at der skal være tale om en genåbning (og altså ikke en nyåbning) - ud fra den argumentation, at en genåbning kun skal omfatte de anlæg, der var til stede, da stationen blev nedlagt. På den måde kan man "omgå" niveaufri krydsning af sporet tættest på stationsbygningen osv., osv.

Hvis det er det, der er kommunens strategi, forstår jeg såmænd godt Banedanmark (det sker ellers sjældent): Selvfølgelig skal der være niveaufri passage af "spor 1". Men det kan nu ikke løbe op i 100 mio. kr.

Der er ikke nogen station, som Banedanmark kan "genåbne" i Stilling, heller ikke sikkerhedsmæssigt; der er kun et dobbeltspor, som passerer gennem byen. Hvis Skanderborg Kommune med sin "genåbning" hentyder til den tidligere stationsbygning på Stationsvej 13, så tilhører den DSB og har intet som helst med Banedanmark at gøre, og hvis kommunen ønsker, at en genåbning skal omfatte de anlæg, der var til stede, da stationen blev nedlagt, så må det betyde, at Banedanmark både skal genetablere spornettet og købe stationsbygningen og pakhuset af DSB. Det kan snildt løbe op i 100 mio. kroner, så det ønsker kommunen nok ikke. Jeg tror ikke, at kommunen egentlig fatter, hvad den selv ønsker.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

låst
3551 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak