Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omkostninger til infrastruktur (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/9 2018, 18:39 (2041 dage siden) @ Scharfenberg

Det tror jeg desværre, at du har helt ret i. Man glemmer ofte, at der skal omfattende og tung kontraktstyring- og opfølgning til, når man udliciterer. De private firmaer skal endvidere skabe overskud til ejeren.

Det samme billede kan genkendes indenfor det private erhvervsliv. Jeg var for en del år siden hos en virksomhed der både købte ydelser udefra eller valgte at udfører arbejdet selv. Alene det, at man havde valget, lagde en hvis dæmper på priserne, blev de for høje, så lå muligheden altid for at udfører arbejdet selv.

For nogle år siden, valgte ledelsen at fjerne muligheden for selv at udfører arbejdet, alt skulle derfor købes ud i byen. Næsten fra den ene dag til den anden steg priserne - nu var der jo ikke noget andet valgt end at betale sig fra opgaven.

Noget af den samme mekanisme sker med stor sandsynlighed indenfor jernbaneverdenen, hvor priserne ikke længere fastsættes efter hvad en opgave koster, men prissættes i stedet ud fra hvad det er muligt at tjene på opgaven. Dertil skal så ligges en omfattende styring og opfølgning - og det er næppe billigt :-)

låst
3116 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak