Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fejring af Jernbanejubilæum (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 17/9 2018, 19:14 (2040 dage siden) @ Bjarke Hvass
redigeret af Schienenwolf, 17/9 2018, 20:04


Den østjyske Længdebanes 1. etape var Århus - Randers strækningen, der åbnede i 1862, og 2. etape Fredericia - Vamdrup åbnede i 1866, så man er også et par år for sent ude med fejringen af længdebanen som sådan.


Jeg går ud fra at du ikke mener at arrangementet i 2012 som bød på kørsel med MO 1846, K 563 og MX 1001 ikke tæller med som rettidig fejring af 150 året for første del af den østjyske længdebane?

Men det er underligt at strækningen Fredericia-Vamdrup ikke blev fejret i 2016, men at det i forbindelse med fejringen i år køres fra helt fra Kolding, hvor delstrækningen Kolding-Fredericia så vil være 152 år.

[image]
[image]
[image]
[image]

Arrangementet i 2012 var, som jeg husker det, en fejring af Århus - Randers strækningens 150 års jubilæum og ikke Den østjyske Længdebanes jubilæum. Den østjyske Længdebane er klart defineret som hele strækningen (Flensborg-) Padborg - Frederikshavn, så det virker både latterligt og uvidende at markere Fredericia - Århus strækningens åbning som specifikt Den østjyske Længdebanes jubilæum, hvad det de facto ikke er - især når man heller ikke kan hitte ud af strækningens åbningsdato. Traditionelt holdes jernbanejubilæer på den dato, hvor en bane er åbnet for trafik og ikke på indvielsesdatoen. I modsat fald skal Århus Letbanes 100-års jubilæum for Odder-strækningens åbning jo i 2118 fejres den 8. september, der er indvielsesdatoen, og ikke 25. august, der er åbningsdatoen, hvilket vil være helt til grin. Men det er åbenbart det princip man nu følger den 3. oktober 2018.

Der er ikke noget "underligt" i, at Fredericia - Vamdrup ikke blev fejret 2016. At nogen fejrer et jernbanejubilæum er ikke en naturlov eller pligt. Strækningerne Flensburg Weiche - Rødekro og Rødekro - Vojens blev - så vidt jeg husker - ikke fejret i 2014, og heller ikke Vojens - Vamdrup i 2016, og ingen af de pågældende steder har man i hvert fald som her postuleret, at det søreme var Den østjyske Længdebanes 150 år, man fejrede. Den østjyske Længdebane blev først fuldført i 1869 med åbningen af Randers - Ålborg strækningen, så i 2019 vil det være på sin plads, at man fejrer 150 året for denne begivenhed - ikke i 2018.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak