Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane" (Generelt)

af SvendD, 18/9 2018, 12:10 (2039 dage siden) @ Svend

To tog i timen - mon ikke det også skyldes at afstanden mellem sporene er reduceret i forhold til UIC-norm (der spares ca ½ meter så vidt jeg husker) - hvilket gør at IC3 ikke må mødes med høj hastighed, da vognkassen stresses af trykbelastningen (hvilket også er den reelle årsag til at alle togsæt maks må køre 140 km/t i Storebæltstunnelen)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak