Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane" (Generelt)

af Scharfenberg, 18/9 2018, 21:14 (2037 dage siden) @ SvendD

Sludder?

om stress af MF-vognkassen? - det blev pludseligt og overraskende en del af beslutningsgrundlaget for MF's hastighed i Storebæltstunnelen og så blev det kaldt komfort, men faktum var at MF's vognkasser blev beregnet til kun at kunne holde til et vist antal passager ved 180 km/t. ER's vognkasser er anderledes opbygget og ville kunne tåle 180 km/t. DSB gik umådeligt stille med dørene om dette, men det er blevet nævnt i forbindelse med sporafstanden på København-Ringstedbanen.

Ikke korrekt det med vognkasserne. MF og ER's vognkasser er stort set identisk opbygget. Det er togvægten, der medfører, at ER og MG teoretisk må køre 180 km/t i Storebæltstunnellen. De har nemlig fem bogier i stedet for MF's fire. MG vejer ca. 160-170 tons (ca. 40 tons pr. vogn) mod MF's 97 tons (ca. 32 tons pr. vogn). Så det er udelukkende et komforthensyn, da trykbølgen i tunnellen ville give flere rystelser i MF end i ER og MG. Og da ER kan samkøre med MF, giver det god mening, at ER også er begrænset til 140 km/t i tunnellen.

Mht. fritrumsprofilet på Kbh.-Ringsted banen må du som sagt gerne fremlægge flere specifikke fakta og ikke kun gætterier og gisninger. Hvem fx har bragt det på banen?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
DSB MH411

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak