Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren, artikel om "Danmarks spritnye jernbane" (Generelt)

af SvendD, 20/9 2018, 13:16 (2039 dage siden) @ Scharfenberg

Interessant at dine betragtninger om baggrunden for beslutningen om at alle togsæt med overhastighed skulle holde 140 km/t maksimalt i Storebæltstunnelen skulle være komfort (hvilket ikke er korrekt) især bygger på MG, som der end ikke var tænkt på, da beslutningen blev truffet.
Hvis det var rene komforthensyn, hvorfor så begrænse ER og senere MG ved hjælp af ATC-kodningen af overhastighed for særlige togsæt?. ATC kan (eller kunne i hvert fald) kun håndtere en overhastighed. Komfortproblemet kunne jo klares ved en instruktorisk lav hastighed for MF, det ville ikke medføre nogen sikkerhedsmæssig påvirkning af MF og tillade de andre "særlige togsæt" at udnytte den hastighed Storebæltstunnelen blev konstrueret til.
Hvad angår København-Ringsted, er TBST bekendt med de nævnte profilforhold.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak