Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nemmere kollektiv trafik! (Generelt)

af Scharfenberg, 20/9 2018, 13:42 (2017 dage siden) @ Henrik Hansen

Æh - nu er opdeling af operatør og infrastruktur bestemt af EU "engang midt i 90'erne".
Jeg har noteret mig at en vis Hr. Sass Larsen fra liste A har luftet et ligende synspunkt - muligvis havde han siddet lidt vel længe på Cafe Vanilla i Køge da den tanke blev udtænkt?
Reelt er ønsket om sammenlægning af DSB og BDK næsten det sammen som at bede om en udtrædelse af EU....desværre flugte ingen journalist dét spor ved at stille spørgsmålet "er det da liste As politik at melde Danmark ud af EU"....for det ville være den virkelig nyhed.


Mig bekendt et Tyskland ikke udtrådt af EU, selv om koncernen 'Deutsche Bahn AG' ejer både infrastruktur, stationer samt køre både person og godstog.

https://www.deutschebahn.com/de/konzern/Konzernunternehmen

Ikke at det vil løse alle problemer, men det vil tvinge parterne til større samarbejde samt at tage hensyn til hvordan sporarbejde f.eks. planlægges, så det generer mindst muligt.

Det er fordi, Tyskland med sine mere end 80 mio. indbyggere er den suverænt største bidragsyder til EU's kassebeholdning. Tyskland har derfor en form for prærogativ ift. at gøre - næsten - hvad der passer dem. Den position kan Danmark og de andre EU-medlemslande ikke rigtige tillade sig.

I ca. 2008 var jeg på besøg i DB's hovedkvarter ved Potsdamer Platz, da en af mine kolleger spurgte en af folkene fra Deutsche Bahn, om ikke det var en ide at adskille operatør fra infrastruktur. Det tænkte DB-manden længe over, hvorefter han udbrød: "Jo, det ville da være en god ide".

Og sådan har det været lige siden: En rigtig god ide, der ikke er eksekveret pga. vægtige politiske hensyn ;-)

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak