Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny konkurrent til DSB på Aalborg-Aarhus (Jernbanen i dag)

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 16:15 (2034 dage siden) @ andersj

Nu kunne en grim tanke være, at hvorfor så ofre milliarder, for at opretholde togtrafik på denne strækning?

JH


Fordi:
-Bussen kører kun 4 gange om dagen. Toget kører 2 gange i timen.
-Bussen betjener ikke Skalborg, Svenstrup, Støvring, Skørping, Arden, Hobro, Randers, Langå, Hadsten og Hinnerup.
-Bussen tager 1 time og 45 minutter. ICL bruger normalt 1 time og 16 minutter (nordpå) / 19 minutter (sydpå) og IC 1 time og 30 minutter (nordpå) / 32 minutter sydpå. Når Hobro-Aalborg er opgraderet til 200 km/t vil det være muligt at forkorte rejsetiden med 8 minutter i hver retning for lyntog.

Der kan da komme flere busser hvis kunderne hellere vil have bus til tiden end togbus i perioder og tog som trods det lovede ofte er forsinkede. Vished for at ankomsttid overholdes og gennemskuelig prissætning med lav normalpris er en forudsætning for succes, men den faktiske succes ligger gent i detaljerne i udførelsen. De skal lige igang.

Man kan da liberalisere så andre kan køre til de mellemliggende byer. NJ kører jo bumletog på noget af det. Hellere en sikker ankomst 1 3/4 senere end en måske ankomst 1 1/2 time senere.

Businitiativet får sin virkelige popularitet slået fast når man skal eksperimantere med indfasning med ERTMS med lange perioder med "prøvetog" og togbusser.......

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak