Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

“DSB er i bedre form, end de fleste tror” (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, 26/9 2018, 22:09 (2037 dage siden) @ Togbus

Nazikortet, virkelig?


https://da.wikipedia.org/wiki/Troll kommer nok sandheden nærmere :-(

Nej, det var ikke for at ophidse eller på anden måde afspore en i øvrigt god diskussion her i denne tråd - det slog min blot at farverne på det i øvrigt udmærkede design havde sammenfaldende farver med S' logo, som igen har sammenfaldende farver med andres logo.

Det er godt med lidt spræl i diskussionen og at berettigelsen af DSB bliver diskuteret uden forudindtagede skyttegravsholdninger om at jernbane er bedst uanset omkostninger og popularitet. Hvis man ikke ønsker diskussion af jernbanens berettigelse - det er det som økonomidirektørens debatindlæg jo sådan set er et indspark i - ja, så svinder jernbanen stille ind og ingen vil savne den.

Hvorfor er der så investeret rekordsummer i jernbanen?

Jeg er ganske vist farvet af erfaringer fra London, hvor biltrafikken for længst er brudt sammen, og toget har vundet passagerer i rasende fart, men jeg er ikke i tvivl om, at toget nok skal vinde. Der er så mange forhold, der taler for toget.

- biltrafikken sander stadig mere til, og der kan reelt intet gøres. Biler fungerer kun, hvis mange fravælger den
- stationsnær byudvikling. Alene i de større byer bygges der boliger og arbejdspladser i 100.000- vis tæt på stationerne.
- metro til hovedbanen, ny ellebjerg vil skabe langt bedre samlet rejse ifm regionaltog.
- markant bedrekapacitet med enkelte nye strækninger, der giver mulighed for flere lokaltog eller decideret s-tog omkring Aarhus og odense.
- flere passager fører til bedre drift og dermed billigere billetter, der så yderligere skaffer passagerer.


Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak