Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

“DSB er i bedre form, end de fleste tror” (Jernbanen i dag)

af mikedk2100, 27/9 2018, 09:12 (2010 dage siden) @ ThomasTT

Det eneste ærgerlige for mig er det unødvendige fokus på lyntog. Hurtige regionaltog er langt bedre. DSB skal ikke tjene penge på at sælge få dyre billetter. De skal skaffe flest mulige passagerer. Den indirekte gevinst ved at få biler væk fra vejene er langt mere værdifuld.

Det er jeg så ikke enig i. En af grundende til, at jeg fravælger toget mellem landsdelene er netop, at toget også fungerer som regionaltog. Det vil sige rigtig mange stop, stor udskiftning af passagerer og når vi nærmer os København, så står folk også op i kupéen, der dermed gør det svært for andre at komme rundt, vi får tasker i hovedet osv. Småting måske, men det er også (manglende) komfort for mig. Helt modsat f.eks. SJ, hvor det er en fornøjelse at køre fra f.eks. København til Stockholm.

Man har jo også indført det på S-banen, hvor man i weekenden og aftenen skal stoppe på alle stationer på strækningen til Køge. Nogen vil påstå, at det jo kun er ganske få minutter turen er længere, men psykologisk gør det rigtig meget, at toget stopper ved enhver station - det er dræbende, og derfor er også denne tur erstattet af bil. Udenfor myldretiden kan man gøre turen Kbh-Karise i bil på under 1 time. I tog tager den over 1½ time, hvis alt spiller sammen. Dertil skal lægges 2 x 10 minutter for at komme til/fra stationerne. Bilen tager mig også på svinkeærinder forbi Ikea, Bilka etc.

Og har københavneren først investeret i en bil, så skal den også bruges. Så bliver toget taberen, hvis turen er længere end man kan gå eller cykle.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak