Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

“DSB er i bedre form, end de fleste tror” (Jernbanen i dag)

af P.Jensen, 28/9 2018, 10:22 (2030 dage siden) @ ThomasTT

Jeg er enig i at det er et spørgsmål om tid før biltrafikken sander til.

Ikke kun i London, men Tyskland kæmper en kamp med at vedligeholde og udvide motorveje for at følge med. Ifølge ADAC (Tysk FDM) er der p.t 537 vejarbejder på de ca. 12.500 km Autobahn. Hver 23 km...
Kampen er tabt fordi der ved de store byer ikke er kapacitet på afkørslerne - der er køer ud på motorvejene.

Jeg har lige været i bil helt nede ved Basel. For 10 år siden kunne man holde en gennemsnitsfart på 115-120 km (pauser ikke indregnet). I dag skal man være heldig hvis man kommer over 95 km. Der var meldinger om 2 væltede lastbiler der spærrede motorveje, 17 km kø ved Hamburg, biler der går istå ved 2 smalle spor ved vejarbejde osv.osv. Anslår at der var 140-150 km vejarbejde fra Flensborg og ned til Basel.

I København bliver det mere og mere umuligt at have bil - ingen parkeringspladser hvis man ikke vil købe eller leje en sådan. Og dem bliver der færre af selvom indbyggerantal stiger.

Så togets tid vil komme om man vil eller ej. Derfor skal der planlægges med en vis ambition og fremsynethed, så man ikke bygger for småt eller uhensigtsmæssigt. (F.eks. Ringsted station - for små Metrotog - Billund bane uden direkte forbindelse til Århus, nyt materiel i tide og ikke 10 år for sent).

Der burde være bygget 2 spor mere fra København H til Østerport for mange år siden. Stationen ved Kastrup lufthavn kun 2 perroner osv osv.

Folketinget burde lave en overordet plan for jernbanen og holde sig til den! OG træde tilbage og lade være med at detailstyre!

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak