Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lørdagens transport af D 857, lidt om historien. (Generelt)

af Steff, 29/9 2018, 11:24 (2030 dage siden) @ Tommy Nilsson

God formiddag

Sådan lidt i forbindelse med at DSB litra D III nr. 857 skal en tur fra det jyske og til Gedser i dag, er her under samlet lidt om D III og specielt nr. 857. Yderligere en hovedtegning af D III.
Sidstnævnte får mig til at skrive, at nogle tidligere udgivelsers påstande om, at Maskindirektør Busse (junior) lod D III bygge for bl.a. at have et sammenligningsgrundlag med de på samme tidspunkt byggede overhedede D II lokomotiver, slet ikke holder vand.
Hvorfor skulle DSB dog bygge et med større dimensioner kedel uden overheder lokomotiv, for at sammenligne med et med mindre kedel overhedet lokomotiv? De fandtes jo allerede i og med D I!
Maskindirektør Busses ide med D III var vel ganske simpelt at bygge et kraftigere lokomotiv og med basis i fyrkasse mv. fra DSB litra C. Men når man ser på senere beregninger synes bygningen af D III ikke at have haft den effekt man måske kunne håber på og efter Busses afgang, fortsattes da også med at viderebygge D II. Men dog ikke sagt, at D III på nogen måde var et dårligt lokomotiv, slet ikke. Det var bare anderledes i dimensionerne og derfor en ”ener” blandt D´erne. Man kunne ikke ombytte dele – på nær nogle undtagelser – fra D I/II til D III og omvendt.
Alle D III fik senere overheder og endelig fik tre D III større cylinder med Ø460 mm mod de sædvanlige på Ø430 mm. Det var nr. 853, 854 og 862. Om D 857 har fået større cylindre senere, fremgår ikke at diverse papirer. Men det kan jo være at en udskiftning er sket ved OHJ.
Hvad der skal ske med D III 857 i Gedser ved jeg ikke og der må henvises til ejerne.
[image][image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak