Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods på bane - samfundsøkonomisk (Trafikpolitik)

af TroelsH, 30/9 2018, 23:52 (2006 dage siden)

Amerikansk forskning peger på at en lastbil slider lige så meget vejen som 20.000 personbiler, og den fylder måske som to personbiler. Alligevel betaler lastbilerne i Danmark slet ikke deres forholdsmæssige andel af vedligehold og investeringer i vejene. Bilerne derimod betaler langt mere end de slider. Dvs at bilerne indirekte subsidierer lasbiltransporten.
God økonomisk teori siger at man kan lade markedet vælge de mest effektive løsninger, men at det kræver at priserne ved de forskellige løsninger afspejler omkostningerne. Det er klart at hvis togtransport afspejler de faktiske omkostninger til gods på banen, mens at transport af gods på lastbiler subsidieres via særligt privatbilismen, så kan markedet ikke vælge den for samfundet mest omkostningseffektive løsning. Det leder til ineffektivitet, fordi at hvis der ikke var det subside fra bilerne, så ville det bedre kunne betale sig at transportere gods på bane over kortere afstande end det er tilfældet i dag, og det ville lede til at mere gods blev transporteret på bane samt at vi brugte mindre energi på transporten med tog, samt at vi kunne slippe med at betale lavere vedligehold på vejene, pga det mindre slid, samt at lastbilerne betalte proportionalt for den andel som de rent faktisk fylder samt slider.
Findes der nogle undersøgelser af det?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak