Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods på bane - samfundsøkonomisk (Trafikpolitik)

af Togbus, Foldingbro, 1/10 2018, 12:31 (2024 dage siden) @ Scharfenberg

Tak for input, Lasse. Men i hvilke tilfælde vil et persontog slide mere på skinnerne end et godstog? Tænker du på særligt korte godstog og særligt lange persontog?

S-tog (de nuværende) har faktisk et meget højt akseltryk. Det er oplagt at sammenligne slid fra S-banen med andre dele af jernbanenettet - givet hvormange ton der tromler over spor/sporskifter, antal passagerer i forhold til andre strækninger.

Det er ikke nødvendigvis toglængden som afgør sliddet, nok så meget hjulsættenes dynamiske påvirkning i sporet og det er individuelt for hver bogiekonstruktion. Desuden betyder vedligeholdelse ganske meget. Slid kan jo også skyldes nedslidte hjulsæt. Måske LTP har nogle partiske tal for Vectron kontra Traxx?

Bliver DSB og godsoperatører straffet økonomisk af Banedanmark ved fejl; flader, hjulprofil, tolerancer og hjulskiver der rykker sig på akslerne?

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak