Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af tgpedersen, 11/10 2018, 11:11 (1996 dage siden) @ Rail

Lübeck-Nykøbing F (N 6 SH)

Den sidste tæller måske ikke med i dette regnskab?


Den forbindelse vil, i følge en hurtig opmåling på Google Maps, være på ca. 145 km., altså ca. 10 km. længere end København H. - Nykøbing F. Så afhængig af hvilken hastighed der kan køres med bliver det rejsetid på måske en times tid (forudsat at der kan køres 160 km/t og at der skal gøres ophold på visse stationer undervejs).

Hvad med en direkte forbindelse København - Berlin? Hvis der køres over den kommende/nye Storstrømsbro, Køge-Ringsted banen, Femern og Büchen, bliver det en tur på ca. 550 - 600 km. Hvis der kan køres med 200 km/t det meste af vejen giver det rejsetid på omkring 3 timer.


Den plan der ligger i Deutschlandtakt tager det 2:26 fra Lübeck til Berlin Hbf. ( Lübeck–Bad Kleinen er stadig langsom selvom den bliver elektrificeret og der kommer en shunt i Bad Kleinen)

Der er 290 km København - Lübeck via Femern, selv med 200 km/t hele vejen uden stop tager det 1½ time. Så er vi altså oppe på 4 timer, hertil kommer et antal standsninger i Danmark og almindelige køretidstillæg.

Så må vi gang med en Gedser-forbindelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak