Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af tgpedersen, torsdag 11. oktober, 2018, 11:11 (60 dage siden) @ Rail

Lübeck-Nykøbing F (N 6 SH)

Den sidste tæller måske ikke med i dette regnskab?


Den forbindelse vil, i følge en hurtig opmåling på Google Maps, være på ca. 145 km., altså ca. 10 km. længere end København H. - Nykøbing F. Så afhængig af hvilken hastighed der kan køres med bliver det rejsetid på måske en times tid (forudsat at der kan køres 160 km/t og at der skal gøres ophold på visse stationer undervejs).

Hvad med en direkte forbindelse København - Berlin? Hvis der køres over den kommende/nye Storstrømsbro, Køge-Ringsted banen, Femern og Büchen, bliver det en tur på ca. 550 - 600 km. Hvis der kan køres med 200 km/t det meste af vejen giver det rejsetid på omkring 3 timer.


Den plan der ligger i Deutschlandtakt tager det 2:26 fra Lübeck til Berlin Hbf. ( Lübeck–Bad Kleinen er stadig langsom selvom den bliver elektrificeret og der kommer en shunt i Bad Kleinen)

Der er 290 km København - Lübeck via Femern, selv med 200 km/t hele vejen uden stop tager det 1½ time. Så er vi altså oppe på 4 timer, hertil kommer et antal standsninger i Danmark og almindelige køretidstillæg.

Så må vi gang med en Gedser-forbindelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Togbelysning
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen