Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af mpp, 11/10 2018, 11:16 (1996 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg tror – som jeg har skrevet tidligere – at de nye tog primært skal bruges til at lave et kommercielt tilbud i 2020'erne, der sikrer at DSB stadig bliver anset for at have et seriøst transporttilbud. De nye tog(sæt) vil først for alvor komme i brug i slutningen af 2020'erne og det kommer helt an på hvordan IC3/IC4/signalsystem/elektrificering former sig.

Det grundlæggende problem for DSB i dansk trafik er (i mine øjne) at der ikke bliver lavet en opdeling mellem trafikken på hovedstrækningen Aalborg–Aarhus–Odense–København og bistrækningerne, men at man i stedet kører et langt tog til Fredericia hvor det så skal dele sig. Det giver nogle bindinger i forhold til hvad togsæt der kan bruges og hvilken service der kan tilbydes. Jeg tror også det er ret unikt at sende et tog i 3-4 retninger – f.x. kan ICE kun køre sammen 2 og kun få af togene deler sig i drift.

DSB får en ny optionalitet med de nye tog og det er egentligt ret smart (givet at de primært skal køre kommerciel trafik). Man kunne f.x. putte en spisevogn i toget og pludselig har man en helt ny service til folk der skal med tog. Man kunne køre dem frem og tilbage på hovedstrækningen som ekstra lyntog, ligesom der bliver gjort med IC4 i dag. Man kan i princippet se på om man bare kan køre dem længere mod syd i Tyskland i fri trafik. På den ene side giver det en masse fordele at have de 8 tog og man kommer måske på et tidspunkt til at se på at købe flere – på den anden side skal man købe 90 togsæt til landstrafikken, så det er ikke fordi man har sadlet helt om.

Derudover er det vel kun Ringsted–København hvor man kan køre over 200km/t mellem Hamborg og København via Fehmarn (selv i 2030)? Så det gør måske ikke den helt store praktiske forskel om man køre med de ene tog eller de andre, så man skal nok ikke lægge så meget i det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak