Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af andersj, Nordjylland, torsdag 11. oktober, 2018, 11:45 (69 dage siden) @ mpp


Det grundlæggende problem for DSB i dansk trafik er (i mine øjne) at der ikke bliver lavet en opdeling mellem trafikken på hovedstrækningen Aalborg–Aarhus–Odense–København og bistrækningerne, men at man i stedet kører et langt tog til Fredericia hvor det så skal dele sig. Det giver nogle bindinger i forhold til hvad togsæt der kan bruges og hvilken service der kan tilbydes. Jeg tror også det er ret unikt at sende et tog i 3-4 retninger – f.x. kan ICE kun køre sammen 2 og kun få af togene deler sig i drift.

Det sparer jo driftsomkostninger at man kan tilpasse udbuddet til efterspørgslen. Et ICE 1 eller ICE 4 har jo den længde det har, og det bliver man nød til at køre med både i og udenfor myldretiden, og på alle strækninger. Dvs. der enten er for få pladser i myldretiden eller for mange udenfor myldretiden, eller for mange pladser mellem Kiel og Hamburg men for få mellem Hamburg og Hannover. I Tyskaland løser man det så ved at der ikke kører ICE tog til Kiel hver time, men måske hver anden eller hver tredje. I Danmark løser man det ved at tilpasse antallet af togsæt til behovet på det givne tidspunkt og på den givne delstrækning.
Nogle tog mellem Aarhus og København kører eksempelvis med 4-5 IC3 mens andre kører med 1 IC3, alt efter tidspunktet på dagen.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen