Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af mpp, torsdag 11. oktober, 2018, 12:08 (68 dage siden) @ andersj

Det er rigtigt. En anden måde man løser det på i Tyskland er ved at gøre mere brug af dynamisk prissætning. Med DB er hvert linjesegment prissat for sig. På de lange ruter, f.x. Munchen–Essen kan man så se 3-4 muligheder, f.x. ICE via Frankfurt, ICE via Dortmund (lidt længere rejsetid), IC, IC med skift og lignende. Derudover kan man typisk helt op til dagen før finde et sparetilbud (Orangebillet) så man får billetten lidt billigere. På den måde bliver passagerne også fordelt.

Vi har i øvrigt også ruter med under timedrift i Danmark – f.x. (Aarhus–)Fredericia–Flensburg–(Hamborg) og lyntog til Struer, Sønderborg og Frederikshavn af samme grund som de har det i Tyskland: der er ikke nok passagere til at opretholde det (og så mangler der måske materiel). De ruter er dog anderledes givet at den primære service er at der ikke skal skiftes undervejs. Når man kører på hovedruten skal der heller ikke skiftes, men man får den samme service som ellers og så vælger folk bussen.

Det vil altid være sådan at nogle ruter vil have mere trafik end andre og at de derfor kan understøtte flere serviceniveauer og prislejer. Lige nu understøtter GoMore og busselskaberne de prislejer/serviceniveauer DSB ikke kan eller vil understøtte, men der er ingen grund til at DSB ikke skulle kunne lave servicekoncepter der understøtter andre rejseønsker.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DB Cargo
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen