Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af ulca, torsdag 11. oktober, 2018, 13:35 (63 dage siden) @ Rail

Lübeck-Nykøbing F (N 6 SH)

Den sidste tæller måske ikke med i dette regnskab?


Den forbindelse vil, i følge en hurtig opmåling på Google Maps, være på ca. 145 km., altså ca. 10 km. længere end København H. - Nykøbing F. Så afhængig af hvilken hastighed der kan køres med bliver det rejsetid på måske en times tid (forudsat at der kan køres 160 km/t og at der skal gøres ophold på visse stationer undervejs).

Hvad med en direkte forbindelse København - Berlin? Hvis der køres over den kommende/nye Storstrømsbro, Køge-Ringsted banen, Femern og Büchen, bliver det en tur på ca. 550 - 600 km. Hvis der kan køres med 200 km/t det meste af vejen giver det rejsetid på omkring 3 timer.


Den plan der ligger i Deutschlandtakt tager det 2:26 fra Lübeck til Berlin Hbf. ( Lübeck–Bad Kleinen er stadig langsom selvom den bliver elektrificeret og der kommer en shunt i Bad Kleinen)


Det er vel så også derfor at man, ud fra diverse bøger og andre kilder, har foretrukket en rute via Ratzeburg og Bürchen; bl.a. diverse internationale tog.

Der er 290 km København - Lübeck via Femern, selv med 200 km/t hele vejen uden stop tager det 1½ time. Så er vi altså oppe på 4 timer, hertil kommer et antal standsninger i Danmark og almindelige køretidstillæg.


Hvis vi tager udgangspunkt i det standsningsmønster EC og de hurtige regionaltog (som undertiden har været "påhæng" til EC) så er det i dag Høje Taastrup, Næstved, Vordingborg og Nykøbing F.; som vel kan bibeholdes efterfølgende, bortset fra Høje Taastrup hvis der køres via den nye bane.
Men uanset hvad, 4 timer i forhold til hvad det ville tage med fly, virker da ikke helt usandsynligt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen