Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af tgpedersen, 12/10 2018, 13:48 (1994 dage siden) @ ulca

Der er 290 km København - Lübeck via Femern, selv med 200 km/t hele vejen uden stop tager det 1½ time. Så er vi altså oppe på 4 timer, hertil kommer et antal standsninger i Danmark og almindelige køretidstillæg.


Så må vi gang med en Gedser-forbindelse.


Man kunne jo også tænke kreativt (! - gisp - i jernbanebranchen?). Lav et eksprestog København-Berlin via Gedser uden andre stop (fly stopper heller ikke). I København chekker man bagage ind (som i fly). I Gedser går man ombord på færgen med sin håndbagage mens indchekket bagage håndteres af andre. I Rostock går man fra borde og sætter man sig ind i et nyt tog og kører til Berlin, hvor man får udleveret sin bagage igen.

Det eneste der kræves af nyt, er bagagehåndtering med en dertil egnet togvogn. Frem med vinkelsliberen. Selv den mest snoldede jyske provinslufthavn kan finde ud af at sende kuffertere det rigtige sted hen.

Det ville være en billig og effektiv løsning.


Umiddelbart en tiltalende ide, men der er dog lige et par detaljer:
*Opgradering af Nykøbing F. - Gedser, inkl. udvidelse til dobbeltspor og nedlæggelse af div. overkørsler.
*Prisen for selve forbindelsen.
*De fornødne moderniseringer/opgraderinger på Tysk side.
Så det er da muligt at en sådan forbindelse har potentiale, men helt så stort at det kan finansiere projektet inden for en overskuelig årrække. Jeg kommer til at tænke på en fast forbindelse over Kattegat, det kan måske nok reducere rejsetiden mellem København (og for så vidt Sjælland) og de Nordlige dele af Jylland, men kan det retfærdiggøre investeringen, eller... Men hvem ved, måske kan det komme på tale en gang i fremtiden....

Det vigtigste ved en fast Gedser - Dierhagen forbindelse er ikke passagerer til/fra Berlin, men gods til/fra Brest og Kaliningrad, og derefter Kina.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak