Avatar

Link til overskuelig avisartikel (Generelt)

af Kaj Aage Holdt ⌂ @, Ishøj, lørdag 13. oktober, 2018, 10:42 (64 dage siden) @ andersj

Hvis der opstår brand i et tog er det ofte en dårlig idé at benytte nødbremsen. Man har ingen kontrol over hvor toget kommer til at holde, og det er bedre at informere personalet så lkf kan finde et passende sted at stoppe toget.


Jeg vil nu mene at røgudvikling eller flammer i et tog er en ret god grund til at hive i nødbremsen. Nu har jeg selv to gange været ude for røgudvikling/brand i tog. I begge tilfælde har det vigtigste for mig været at få bragt toget til standsning hurtigst muligt og passagernes og førerens helbred har i begge tilfælde vægtet højere end alt andet og vil det også gøre i fremtiden uanset om jeg er passager eller fører af toget.

Hvis man alligevel kommer til at holde på åben strækning med brand i Danmark, så skal passagerene først evakueres til andre vogne, og evt. helt ud af toget når man har fået standset trafikken i et evt. nabospor.


Nu tager det ikke mange sekunder at lave et nødopkald, en afbrydelse af kørestrømmen fra infrastrukturforvalterens side på den pågældende strækning og at opsætte kortslutningsstropper i nabosporet. Hvis det virkelig brænder for alvor kan en spontan evakuering foretages ret hurtigt og jeg ved hvor hurtigt en brand i et tog kan udvikle sig efter man er standset; så måske teoretisk er der masser af tid, men i virkeligheden har man ikke ret meget tid at løbe på og der skal træffes hurtige beslutninger. Når man først ser flammerne i et overtændt tog, så ved man godt hvad der er vigtigst og det er uden tvivl at redde menneskeliv og så kan al det teoretiske og det 'på papiret rigtige' være fløjtende ligegyldigt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen