Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af Jens N, Fredericia, 14/10 2018, 07:53 (1993 dage siden) @ steenth

Tjaa. Gods kan godt klare en længere rejsetid.

Ikke. https://en.wikipedia.org/wiki/Just-in-time_manufacturing


Just in time - lige til tiden.... leveringen skal være til den fastsatte tid uanset transporttid.


Transporttiden for gods er ikke ligegyldig. Hvis køreplanen på jernbane bliver for lang, vælger kunden en anden transportform.

F.eks. er en af årsagerne til at terminalen i Hirtshals endnu ikke benyttes, at køreplansudkastene fra Nordjyske Jernbaner og Banedanmark er håbløst langsomme. Lastbilerne har passeret Hamburg inden toget kan få lov til at køre fra Hirtshals.


Det er dårlig eksempel i forhold til Just in time - der er ingen forbindelse nu.


Jeg kommenterede heller ikke på Just In Time, men på godsets samlede transporttid. Læs hvad der står.

Når den samlede transporttid bliver for lang på jernbane, bliver jernbanen fravalgt. Det er en skrøne fra gamle dage at gods tåler længere transporttid, sådan er det ikke i dag. Men den gamle holdning florerer fortsat i flere statsvirksomheder, der ingen forståelse har for dagens situation i transportbranchen.

Og jeg kigget lidt i TKG K19 - der nogen som har fået en køreplan til/fra både Hjørring og Frederikshavn! Spændende om det bliver udnyttet.


Det bliver det ikke.
Perioden fra Banedanmarks udmelding af ETCS version til de ikke kompenserede (bl.a. godsoperatørerne) og til ibrugtagning af ERTMS Lindholm-Frederikshavn og også K19, er så kort at leverandørerne ikke kan nå at projektere, installere og få godkendt det mobile ETCS på lokomotiverne.

Mvh. Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak