Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutschlandtakt rykker nærmere (Generelt)

af tgpedersen, 15/10 2018, 12:29 (1991 dage siden) @ steenth

Det er dårlig eksempel i forhold til Just in time - der er ingen forbindelse nu.

Der er ingen forbindelse nu Gedser - Dierhagen.

Og reelt kan en transportvej med bane kun fungere hvis der er gods nok til at det kan betale sig. Og det eksempel er vejen forskellen i vejen via Rødby-Hamborg eller via Gedser så små, at en øget frekvens vil kunne have større betydning for leveringstiden.


Ad landevejen:

København - Kaliningrad via Lübeck 1115 km
København - Kaliningrad via Rostock 944 km

København - Brest via Lübeck 1317 km
København - Brest via Rostock 1208 km


Det er småting.. Så længe der er ingen direkte godstog imellem København og Brest er ingen grundlag for en fast forbindelse. Der er ikke trafik nok til.

Men det kan der jo komme. Der var heller ingen grund til at begynde med en jernbanefærge over Lillebælt for de par vognladningers skyld, sagde man engang.

Ud over transportvej handler det også om fleksibilitet, dvs hvor hurtigt man får en ad hoc ordre igennem.

Det vil også være en fordel at springe Maschen over og køre direkte fra omladningspunktet til/fra 1520 mm nettet.


Det ligner meget du ikke kender til logikken omkring gods. Man samlet vogne til forskellige destinationer på godsrangerbane som Maschen, fordi der er for lidt trafik til at kører direkte til alle destinationer. Kun hvis der er trafik nok imellem 2 terminaler, kører med et bloktog. Og hvis har et parti gods, som bestillinger et eller vogne til transporten og de sendes af de normale transportveje. Eller bruger en trailer eller veksellad via en kombiterminal, som køres imellem terminaler og lastes om undervejes.

Altså at man kun kører direkte hvis der er tilstrækkelig mængde gods? Det vidste jeg faktisk allerede.

Jeg kunne også påstå at det ligner meget at du ikke ved at trafikmængden bliver større når der åbner en mere direkte forbindelse, men det ville bare reflektere dårligt tilbage på min dømmekraft.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak