Roslagsbanan OKT 2018 (+6 fotos) (Generelt)

af Niels Munch @, onsdag 17. oktober, 2018, 09:32 (60 dage siden) @ Ottoemil

God formiddag,

En 891 mm bane er altid spændende at besøge, og på den engang nedlægningstruede Roslagsbanan ved Stockholm er udviklingen i fuld gang.

[image]Et X10p togsæt klar til afgang på Stockholm Ö. Nærmest styrevogn UBxp 129. Alle mellemvogne UBp fik fra 2011 indbygget midterindstigning og handicaptilpasset lavtgulvsafdeling.

[image]Midterpartiet i en UBp.

[image]Et X10p togsæt på den færdigmoderniserede Roslags Näsby station.

[image]Den midlertidige endestation Viggbyholm.

[image]Museumsmotorvognen X3p 35 (ASEA 1934) på Lindholmen Station. Vognen tilhører Roslagsbanans Veterantågsförening.

[image]X3p 35 og X10p togsæt på Stockholm Ö.

Alle fotos er fra 13.10.2018 og er optaget af mig (nm).

Roslagsbanan gennemgår i disse år omfattende modernisering, herunder udbygning til dobbeltspor på store dele af banen for at øge kapaciteten og forbedre sikkerheden. I forbindelse med sporombygningen nedlægges en række niveauoverkørsler.
Under anlægsarbejderne erstattes togtrafikken på dele af Roslagsbanan med togbusser i kortere og længere perioder. Således er linie 28 lukket fra 22. juni til 8. december 2018 mellem Viggbyholm og Österskär.
Samtidig moderniserer SL eksisterende tog og stationer, og nye STADLER-tog "X15p" forventes leveret fra 2020.
Endelig er et nyt depot under opførelse i Molnby nord for Vallentuna på linie 27 samt en helt ny station ved Arninge.

Operatør på Roslagsbanan er ARRIVA, som i 2012 vandt kontrakten efter "Roslagståg" (ved DSB og Tågkompaniet).


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Roslagsbanan - Ottoemil, 04/06 2017, 22:33 [*]
    • Roslagsbanan OKT 2018 (+6 fotos) - Niels Munch, 17/10 2018, 09:32
ContecRail
DB Cargo
3 rengøring tilbud
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen