Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanedrift ctr. supersygehuse (var: Status på Togfonden) (Generelt)

af OnkelJørn, 20/10 2018, 23:25 (1986 dage siden) @ Scharfenberg

Går man ind på Danmarks statistik og henter oplysninger omkring hvad f.eks. alene Banedanmark har anvendt o nyinvesteringer i perioden 2010 til 2017 inkl. er der tale om mere end 23 mia. Kr. Det er så endda opgjort i år 2000 kr.
Så med de planlagte ting omkring nye signaler, elektricificering og timedriftmodel skal beløbet frem til 2030 såmænd nok nå op mod 100 mia. Kr.

Supersygehuse fik 40 mia kr. fra staten.

Så overdrivelse!
Nej- men jernbanedrift er dyrt og når det danske jernbanenet efterhånden overvejende er til persontransport og i mindre omfang til gennemgående godstog bliver det urimeligt dyrt.

I beløbet indgår jo slet ikke de mange mia. Kr som metro og indkøb af nyt materiel så koster i samme periode.


Grunden til at Banedanmark har brugt så meget på nyanlæg i 2010-2017 skyldes jo, at der stort set ikke er investeret i jernbaneinfrastrukturen de seneste 25-30 år forud for 2010. Samme med metro. Det er dyrt at anlægge men har så også en levetid på mindst 100 år. Tog er også dyre at anskaffe men har så en økonomisk afskrivningstid på 25 år. Normalt bruges de dog længere. Fx ME-lokomotiver (pt. 37 år for de ældste), IC3 (pt. 28 år - skal køre indtil de bliver 40 år), S-tog (pt. 22 år - skal køre indtil de bliver ca. 35 år). Til sammenligning kører en bil i Danmark gennemsnitligt 15 år, før den skrottes. De første IC4 var i drift i 2007 og forventes taget ud af drift ca. 2025. Dvs. 18 år og dermed slår selv den dårlige business case, IC4, personbilernes levetid i Danmark.

Det bør også nævnes, at der i perioden fra 2013 (hvor de sidste IC4 blev leveret) til 2022 (hvor nye ellokomotiver og personvogne forventes i drift) ikke er investeret i nye lyntog, intercitytog eller regionaltog i Danmark.

Fantastisk sammenligning mellem levetid på tog versus bil.
Du glemte lige sammenligningen med pris.... ( og meget andet ).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak