Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanedrift ctr. supersygehuse (var: Status på Togfonden) (Generelt)

af ventrikel, Næstved, 21/10 2018, 08:01 (2008 dage siden) @ Scharfenberg

@Scharfenberg

Jeg gik ind i denne tråd foranlediget af nedenstående udsagn:
Det, som sætter en begrænsning på anlægsinvestering generelt, som også togfonden er ramt af, er der er et loft over anlægsinvesteringer for hele den offentlige sektor. Og sygehus byggeri er en af dem som fylder mest i disse år.
Selvom supersygehuse fra 2010 og frem til 2025 får mange penge fra staten - ja så trækker jernbane endnu flere penge ud af statskassen i perioden 2010 til 2030.
Alene i anlæg og udskiftning af signaler nok min 75 mia. Kr. Dertil kommer materiel.

Jeg er enig i at driftmateriel kan holde i mange år indenfor jernbaneområdet. Men i princippet kan en bil også holde 20-30 år. Det vil imidlertid hverken bilister eller bilfabrikanter have at en bil skal!
Så sammenligningen er måske lidt søgt.
Motorveje holder også rigtig mange år. Mindst lige så længe som skinnenettet. Her skal der blot skiftes asfalt på vejene mens skinnerne skal have ny ballast og med 20-30 års interval udskiftes.
Broer og tunneler er nok ligeværdige imellem de 2 transportformer.

Så tilbage står spørgsmålet.
Hvad får samfundet af værdi af en investering på op mod 100 mia kr. i forhold til f.eks. udbygning af bus og lastbiltransport?

Her tror jeg - desværre - at togdrift taber.
Hvor togdrift giver god mening er S-tog, Metro og pendlertog ind mod København og Aarhus.
Godstransport ville give mening såfremt vi tvang ALLE gennemgående lastbiler op på jernbane (mellem Tyskland & Sverige/Norge).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak