Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanedrift ctr. supersygehuse (var: Status på Togfonden) (Generelt)

af ThomasTT, 21/10 2018, 11:50 (1986 dage siden) @ ventrikel

@Scharfenberg

Jeg gik ind i denne tråd foranlediget af nedenstående udsagn:
Det, som sætter en begrænsning på anlægsinvestering generelt, som også togfonden er ramt af, er der er et loft over anlægsinvesteringer for hele den offentlige sektor. Og sygehus byggeri er en af dem som fylder mest i disse år.
Selvom supersygehuse fra 2010 og frem til 2025 får mange penge fra staten - ja så trækker jernbane endnu flere penge ud af statskassen i perioden 2010 til 2030.
Alene i anlæg og udskiftning af signaler nok min 75 mia. Kr. Dertil kommer materiel.

Jeg er enig i at driftmateriel kan holde i mange år indenfor jernbaneområdet. Men i princippet kan en bil også holde 20-30 år. Det vil imidlertid hverken bilister eller bilfabrikanter have at en bil skal!
Så sammenligningen er måske lidt søgt.
Motorveje holder også rigtig mange år. Mindst lige så længe som skinnenettet. Her skal der blot skiftes asfalt på vejene mens skinnerne skal have ny ballast og med 20-30 års interval udskiftes.
Broer og tunneler er nok ligeværdige imellem de 2 transportformer.

Så tilbage står spørgsmålet.
Hvad får samfundet af værdi af en investering på op mod 100 mia kr. i forhold til f.eks. udbygning af bus og lastbiltransport?

Her tror jeg - desværre - at togdrift taber.
Hvor togdrift giver god mening er S-tog, Metro og pendlertog ind mod København og Aarhus.
Godstransport ville give mening såfremt vi tvang ALLE gennemgående lastbiler op på jernbane (mellem Tyskland & Sverige/Norge).

Jeg er overbevist om, at togdrift vinder. Og jeg har intet sentimentalt forhold til det. Hvis det ikke kan levere, skrot det.

Men der er intet, der kan levere kapacitet og kvalitet, bruge så lidt plads, løse både trængsels og miljøproblemer. Toget er unikt og potentialet enormt.

De mange store udgifter er mest af engangskarakter. Der er et stor efterslæb, manglende elektrificering. De nye signaler er elektronisering som sker overalt. De nye anlæg er få nye linier omkring de større byer med stor kapacitetseffekt. Herefter kunne man i princippet undlade at bygge mere.

Modsat veje, hvor der hele tiden skal bygges mere, og jo mere der bygges, jo mere stiger utilfredsheden med at der ikke bygges endnu mere. Jeg husker en historie, jeg tror det var en motorvej i texas, der for et svimlende milliardbeløb var blevet udvidet til at være måske verdens største med 20-30 vognbaner. Så målte man effekten på fremkommelighed. Den var så faldet. Selv for vejtrafikken er jernbaner den bedste investering.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak